BRATISLAVA - Celkový ekonomický vplyv vstupu Slovana do Kontinentálnej hokejovej ligy na mesto Bratislava je takmer 4 milióny eur ročne.
Vyplýva to zo štúdie Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktorú
realizovala dotazníkovým prieskumom počas sedemnástich domácich zápasov
Slovana v KHL osobne na štadióne prostredníctvom vyškolených anketárov. Vstup Slovana do KHL priniesol nielen nové športové zážitky divákom, ale zároveň predstavuje ekonomický stimul v podobe prílevu návštevníkov Bratislavy.
Katedra verejnej správy a regionálneho
rozvoja Národohospodárskej fakulty EU v Bratislave spracovala štúdiu
ekonomických prínosov klubu pre mesto Bratislava. "Podobné štúdie sa
ukázali byť výborným prostriedkom zapojenia študentov a učiteľov EU v
Bratislave do výskumu zaujímavého pre prax. Študenti odboru verejná
správa a regionálny rozvoj realizovali samotný prieskum na zápasoch, čím
nielen zažili atmosféru zápasov KHL, ale zároveň získali praktické
skúsenosti s terénnym prieskumom. Veríme, že výsledky výskumu budú
zaujímavé aj pre verejnosť a inšpiráciou pre lokálnych politikov a
miestne firmy," uviedol rektor EU v Bratislave Rudolf Sivák. Výskum prebiehal prostredníctvom dvoch paralelných dotazníkových prieskumov.
Záznamovým dotazníkom sa zisťovala štruktúra návštevníkov. Anketári získali vyše 5300 dotazníkov, čo predstavovalo 19 130 respondentov. V druhom prieskume zameranom na výdavky návštevníkov sa získalo 921 dotazníkov, čo predstavuje 3327 respondentov. Vstup Slovana do KHL priniesol nesporný nárast počtu divákov. V prvých dvoch sezónach bola naplnenosť hľadiska najvyššia v Európe spomedzi top dvadsiatky klubov na úrovni 99 %. Aj v prebiehajúcej sezóne si napriek nepriaznivej domácej bilancii udržuje Slovan vyťaženosť svojej arény na úrovni 90 %. Nárast celkového počtu divákov bol do značnej miery spojený s nárastom tzv. nerezidentných divákov.
Cieľom štúdie bolo kvantifikovať ekonomický prínos zápasov KHL pre mesto Bratislava, ktorý bol vyvolaný práve nárastom počtu divákov a ich výdavkov, čo sa jednoznačne potvrdilo. Pôsobenie Slovana v KHL prinieslo mestu a miestnym firmám dodatočné príjmy vo výške 3,8 milióna eur, na ktorých sa návštevníci z ostatných častí Slovenska podieľali 2,7 mil. eur a zahraniční hostia sumou 1,1 mil. eur. Výdavky Bratislavčanov sa v súlade s metodikou do lokálnych ekonomických vplyvov nezapočítavajú.
"Na základe podobných výskumov v minulosti sme predpokladali, že usporiadanie veľkého športového podujatia v meste má pozitívne dopady aj na ekonomiku samotného mesta a regiónu," povedal generálny manažér HC Slovan Bratislava Maroš Krajči. "Teraz pôjde najmä o to, ako ďalej využiť potenciál účasti Slovana v KHL pre podnikateľské subjekty pôsobiace v meste, ako aj pre jeho obyvateľov."
Podľa ďalších zistení chodí na zápasy Slovana približne 54 %
divákov z Bratislavy, ďalších 16 % z okolia hlavného mesta, vyše 26 % z
ostatných regiónov Slovenska a necelé 4 % fanúšikov sú zo zahraničia. Podľa očakávania viac ako polovica hostí prišla z Ruska, nasledujú Česi, Ukrajinci a Chorváti.
Prevažná väčšina nerezidentných návštevníkov zápasov Slovana cestuje do
Bratislavy takmer výlučne pre návštevu samotného zápasu KHL. V Bratislave prenocovalo až 60 % zahraničných návštevníkov,
pričom z tých, ktorí prenocovali, polovica strávila jednu noc, 27 %
prespalo dve a takmer štvrtina strávila v metropole Slovenska tri noci a
viac. Zatiaľ čo priemerné výdavky hokejového diváka z Bratislavy boli necelých 32 eur, návštevníci z ostatných častí Slovenska minuli v súvislosti s hokejovým zápasom takmer 40 eur a návštevníci zo zahraničia dokonca 130 eur.
Celkovo minuli diváci v Bratislave v súvislosti so zápasom KHL na Slovane 10,3 mil. eur, z čoho Bratislavčania asi 4,6 mil. eur, návštevníci z ostatných častí Slovenska 2,8 milióna, z okolia Bratislavy 1,6 milióna a zahraniční hostia 1,2 milióna. Najväčšou položkou boli výdavky na vstupenky na zápas, za nimi nasledujú výdavky na občerstvenie (1,9 mil. eur), bary a kluby (0,8 mil. eur), pohonné hmoty (0,7 mil. eur). Medzi ďalšie významné položky patrí ubytovanie, potraviny, doprava a suveníry. "Príklady zo zahraničia ukazujú, že športové kluby môžu byť impulzom pre ďalší rozvoj mesta. Športové kluby poskytujú atraktívne športové zážitky miestnym obyvateľom, čím zvyšujú kvalitu života v meste. Súčasne však zlepšujú aj medzinárodnú viditeľnosť mesta a prinášajú nových turistov, a tým aj tržby najmä miestnym reštauráciám, barom a hotelom," uviedol spracovateľ štúdie doc. Štefan Rehák.
Václav Prokůpek
Hokejisti Slovana Bratislava ďakujú fanúšikom, foto SITA
Záznamovým dotazníkom sa zisťovala štruktúra návštevníkov. Anketári získali vyše 5300 dotazníkov, čo predstavovalo 19 130 respondentov. V druhom prieskume zameranom na výdavky návštevníkov sa získalo 921 dotazníkov, čo predstavuje 3327 respondentov. Vstup Slovana do KHL priniesol nesporný nárast počtu divákov. V prvých dvoch sezónach bola naplnenosť hľadiska najvyššia v Európe spomedzi top dvadsiatky klubov na úrovni 99 %. Aj v prebiehajúcej sezóne si napriek nepriaznivej domácej bilancii udržuje Slovan vyťaženosť svojej arény na úrovni 90 %. Nárast celkového počtu divákov bol do značnej miery spojený s nárastom tzv. nerezidentných divákov.
Cieľom štúdie bolo kvantifikovať ekonomický prínos zápasov KHL pre mesto Bratislava, ktorý bol vyvolaný práve nárastom počtu divákov a ich výdavkov, čo sa jednoznačne potvrdilo. Pôsobenie Slovana v KHL prinieslo mestu a miestnym firmám dodatočné príjmy vo výške 3,8 milióna eur, na ktorých sa návštevníci z ostatných častí Slovenska podieľali 2,7 mil. eur a zahraniční hostia sumou 1,1 mil. eur. Výdavky Bratislavčanov sa v súlade s metodikou do lokálnych ekonomických vplyvov nezapočítavajú.
"Na základe podobných výskumov v minulosti sme predpokladali, že usporiadanie veľkého športového podujatia v meste má pozitívne dopady aj na ekonomiku samotného mesta a regiónu," povedal generálny manažér HC Slovan Bratislava Maroš Krajči. "Teraz pôjde najmä o to, ako ďalej využiť potenciál účasti Slovana v KHL pre podnikateľské subjekty pôsobiace v meste, ako aj pre jeho obyvateľov."
Fanúšikovia Slovana vztvárajú skvelú kulisu, foto SITA - Marián Peiger
Celkovo minuli diváci v Bratislave v súvislosti so zápasom KHL na Slovane 10,3 mil. eur, z čoho Bratislavčania asi 4,6 mil. eur, návštevníci z ostatných častí Slovenska 2,8 milióna, z okolia Bratislavy 1,6 milióna a zahraniční hostia 1,2 milióna. Najväčšou položkou boli výdavky na vstupenky na zápas, za nimi nasledujú výdavky na občerstvenie (1,9 mil. eur), bary a kluby (0,8 mil. eur), pohonné hmoty (0,7 mil. eur). Medzi ďalšie významné položky patrí ubytovanie, potraviny, doprava a suveníry. "Príklady zo zahraničia ukazujú, že športové kluby môžu byť impulzom pre ďalší rozvoj mesta. Športové kluby poskytujú atraktívne športové zážitky miestnym obyvateľom, čím zvyšujú kvalitu života v meste. Súčasne však zlepšujú aj medzinárodnú viditeľnosť mesta a prinášajú nových turistov, a tým aj tržby najmä miestnym reštauráciám, barom a hotelom," uviedol spracovateľ štúdie doc. Štefan Rehák.
Václav Prokůpek
Žádné komentáře:
Okomentovat